Mi életmódunk

Mindent a probiotikumról

A probiotikumok a bélrendszerben található jótékony baktériumok, amelyek elengedhetetlenek az egészséges bélflóra fenntartásához. Elősegítik az emésztést és növelik a szervezet védekezőképességét. A bélflóra hasznos és káros baktériumokból áll, melynek egészsége különösen fontos abból adódóan, hogy az immunrendszer 70%-a bélben található. A bélflóra állapota akkor a megfelelő, ha a hasznos baktériumok, a probiotikumok túlnyomó többségben vannak a káros baktériumokkal szemben. Ehhez az egyensúly megtartásához vagy kialakításához érdemes probiotikumot szedni, vagy élelmiszer formájában enni.

Melyik formában szedjük?

Probiotikumhoz juthatunk a vény nélkül vásárolható kapszulák vagy oldatok formájában, de élelmiszereken keresztül is. Kiváló probiotikum forrás a joghurt, kefir vagy a savanyú káposzta.

A probiotikum mellett fontos megemlíteni a prebiotikumokat is, melyek emésztetlenül képesek a vastagbélbe jutni, ahol aztán a hasznos baktériumokat, azaz a probiotikumokat táplálni tudják. Prebiotikumot tartalmaznak a következők: zab, búza, banán, hagymafélék, anyatej.

Szóval mindkét alternatíva jó, a különbség hogy egy kapszula sokkal több probiotikumot tartalmaz, mint egy pohár kefir, így az előbbi alkalmazása célszerűbb például egy fertőzésnél.

Mindent a probiotikumról_kép1

Mikor ajánlott alkalmazni?

  • Egy antibiotikum-kúra alatt és után kifejezetten javasolt probiotikumot szedni, mert az antibiotikum válogatás nélkül pusztítja el a „rossz” baktériumokat a „jókkal” együtt
  • Laktóz-érzékenyek és tejfehérje allergiában szenvedők az olyan tejtermékek, mint a kefir, joghurt, vagy az érett sajtok kerülésével kevesebb probiotikumot juttatnak a szervezetükbe, így nekik is ajánlatos a kapszula vagy oldat formájában való szedés
  • Haspuffadás, hasmenés, székrekedés, emésztési zavarok, valamint gyomorhurut fennállásakor.

Hogyan fejtik ki előnyös hatásaikat?

A probiotikumok többféleképpen tudják megakadályozni a kórokozók elszaporodását, megelőzve a bélflóra egyensúlyának felborulását:

  • A probiotikumok nem hagynak teret a bélfalon a kórokozók számára a megtapadáshoz, melyek így nem jutnak elég tápanyaghoz és idővel elpusztulnak
  • A probiotikumok egyik tulajdonsága hogy hatással vannak a citokinek termelődésére. A citokin egy olyan molekula, ami a sejtkommunikációban játszik szerepet, vagyis információkat ad át, méghozzá a falósejteknek (fagociták), jelen esetben a kórokozók hollétéről. A falósejtek így már tisztában vannak a kórokozók helyzetéről, amiket be is kebeleznek, majd elpusztulnak
  • A kórokozók alapvetően lúgos környezetben érzik jól magukat, azonban a hasznos baktériumok rendelkeznek a tejsavtermelés tulajdonságával, a tejsav pedig savassá teszi a bacik környezetét, amiben a kórokozók elpusztulnak.

A probiotikum bevitel akármelyik formáját is választjuk, túladagolni nem igazán lehet, ha az előírtnál több került fogyasztásra hasmenés léphet fel.

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!